Kapplöpning i handeln om att bli först med miljöcertifierad pangasiusfisk

(2013-01-02) City Gross börjar på måndag sälja Pangasius från ASC-certifierade odlingar. Därmed hoppas man bli först av de stora kedjorna att erbjuda denna populära matfisk i hållbar form.

City Gross frysdiskar innehåller ett stort utbud av MSC-märkt fisk i form av bl a torsk, Alaska pollock, rödspätta, pinklax, hoki och sej. På måndag får de sällskap av ASC-märkt pangasius.

– Att pangasiusodlingar nu ASC-certifierats är ett litet steg på väg mot hållbart fiske, men med ett stort symbolvärde eftersom det bygger på ett framgångsrikt samarbete mellan Världsnaturfonden och fiskeindustrin. Pangasius är en populär matfisk med goda egenskaper och det känns bra att våra kunder nu kan välja den med gott miljösamvete, säger Jörgen Troedsborg, ansvarig för fryst fisk på City Gross.

City Gross ASC-märkta pangasius odlas i Vietnam och finns tillgänglig i form av styckfrysta filéer. Leverantör är Lobster och förpackningsstorleken 600 g.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 33 butiker. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraandra största (enl Veckans Affärer).

För mer information:
Jörgen Troedsborg, produktchef fryst fisk Bergendahls Food, 0730 - 20 61 95
Medieservice genom Mikael Lagerwall, informationschef Bergendahls,
0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se
Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.