Matkedjan City Gross satsar på vin

(2013-06-26) City Gross blir första dagligvarukedjan i Sverige med hemleverans av vin när man nu börjar erbjuda lådor med kvalitetsvin tillsammans med sin matkasse.

Från och med nu kan personer över 20 år beställa vinlådor för hemleverans tillsammans med sin City Gross Matkasse. Syftet är att göra det enklare för konsumenter att tryggt köpa kvalitetsviner till attraktiva priser.

Ett utslag för att satsningen ligger rätt i tiden är att Handelns Utredningsinstitut (HUI) nyligen presenterade en rapport, där man menar att e-handelns tillväxt i andra branscher på bekostnad av butikskanalen tillsammans med en ökad mognad hos konsumenten talar för att alkoholförsäljningen på nätet bedöms öka framöver.

– Vi vill driva på utvecklingen av svensk dagligvaruhandel och menar att det nu är dags att göra det möjligt för våra kunder att enkelt få tillgång till kvalitetsviner samtidigt med maten, säger Carola Grahn, ansvarig för området Mat & vin på City Gross.

City Gross samarbetar med nätvinhandelsföretaget Winefinder, som från Danmark säljer vin till privatpersoner i Sverige genom så kallad distansförsäljning. Att handla vin från utlandet har varit lagligt sedan 2008 under förutsättning att köpen följer samma försäljningsregler som hos Systembolaget avseende ålderskontroll mm vid köp- och leveranstillfälle, samt att svenska skatter betalas.

– Allt fler inser fördelarna med att handla vin på nätet, vilket gör att samarbetet med City Gross utifrån deras matkasseupplägg känns helt rätt, säger Ole Nielsen, Winefinders VD och grundare.

Rent praktiskt erbjuds den som prenumererar på City Gross Matkasse nu möjligheten att beställa ur ett sortiment av för City Gross speciellt framtagna vinlådor med inledningsvis sex eller tolv flaskor kvalitetsvin med olika inriktning. Lådorna kan hämtas i anslutning till butiken, som i det fallet fungerar som utlämningsställe precis som för City Gross Matkasse, alternativt levereras med hemleverans tillsammans med matkassen.

Sedan lanseringen av City Gross Matkasse våren 2012 har försäljningen ökat vecka för vecka. Den är redan en av de fem största på den svenska marknaden och förväntas under 2014 omsätta i storleksordningen 200 mkr. Tillväxtpotentialen bedöms vara fortsatt mycket stor. Bl a utökas löpande upptagningsområdet, breddas sortimentet med nya kassar (nyligen lanserades t ex en laktosfri kasse resp en grillkasse) och tillförs komplementvaror från Hem & Fritidssortimentet (t ex kan man beställa grillar).

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största dagligvarukedja med 33 butiker. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraåttonde största (enl Veckans Affärer).

För mer information:

Carola Grahn, ansvarig Mat & vin, Bergendahls Food, 0761-14 21 11, carola.grahn@bergendahls.se

Ole Nielsen, VD/ägare Winefinder, 0709-43 34 38, on@winefinder.dkwww.winefinder.se

HUI:s rapport: http://www.hui.se/nyheter/framtiden-for-alkoholforsaljning-pa-natet

Medieservice genom Mikael Lagerwall, informationschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.