Meny
Se om vi kan leverera till dig

Pressrum

City Gross ökar mest på ekologiskt

(2016-09-07) Idag presenterar Ekoweb statistik över försäljningen av ekologiskt för första halvåret 2016 som visar att Bergendahls med bl a City Gross fortsätter ligga i topp med en tillväxt på 38 %.

City Gross fortsätter att satsa på ekologiskt och räknar med en fortsatt försäljningsökning. Satsningen tar sig uttryck i sortimentsutveckling, marknadskampanjer och att man genom information direkt till konsumenterna genom bl a tydlig skyltning i butik försöker öka deras intresse för ekologiskt. Ett exempel på hur man driver försäljning av ekovaror var när man valde att som första svenska dagligvarukedjan sluta sälja bananer som ej är ekologiska.

– Just nu har vi en ökningstakt på ekologiska livsmedel på 38 % mot samma period 2015 (jan-jun). Starkaste trenden är inom färsk fisk och då i huvudsak MSC-märkt. Även inom chark och bröd ser trenden fin ut, även om det fortfarande är låga andelar. Största andelar finns inom frukt och grönt och då främst frukt, samt kylvaror i form av huvudsakligen ägg och mjölk och filmjölk. Vi ser en ökande medvetenhet kring hållbarhetsfrågor där ekologiskt ingår som en viktig del och som numera blivit en hygienfaktor hos konsumenterna. Allt fler vill kunna göra medvetna val när det gäller ekologi, hälsa, hur produkter producerats med mera och här måste vi vara med, både när det gäller sortiment, marknadsföring och kommunikation. Vi kommer framåt att ha minst samma tryck i vår marknadsföring som tidigare, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls Food, som äger och driver bl a City Gross-kedjan.

2015 sålde Bergendahls Food livsmedel för 12 miljarder kronor genom butikskedjorna City Gross, EKO, Den svenska matrebellen och Matöppet.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:
Mats Sjödahl, inköpsdirektör Bergendahls Food, 0705-883427 www.citygross.sewww.bergendahlsfood.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

City Gross först med Pokémon Go-tävling

(2016-07-27) Nu hakar svensk handel på intresset för det nya fenomenet Pokémon Go. Först ut inom dagligvaruhandeln är City Gross, som nu uppmuntrar spelare att fånga Pokémons i eller i närheten av kedjans butiker med bl a en egen tävling och riktade erbjudanden.

Från och med idag använder City Gross helt nya begrepp för att attrahera kunder. PokeStops, Lure Modules och Incenses är nyckelord som tillsammans med en egen tävling och riktade erbjudanden används för att locka Pokémon Go-spelare att besöka City Gross.

 – Vi märker att kunder spelar när de besöker våra butiker och har bestämt oss för att uppmuntra detta fenomen genom att bli en aktiv del av spelupplevelsen med en egen tävling och erbjudanden riktade till spelare, säger Thérèse Lundquist, ansvarig för satsningen på City Gross.

Man deltar i tävlingen genom att lägga upp så många bilder man önskar taggade med #citygrosspokemon på nätet på Pokémons man fångat i eller i närheten av City Gross-butiker under perioden 27/7-17/8. Förstapris är City Gross mest populära Matkasse i en månad med fem middagar/vecka för fyra personer (så att man får energi att leta ännu fler Pokémons;-), andra och tredjepris presentkort på 500 resp 300 kr att använda i valfri City Gross-butik. Vinnarna utses av City Gross marknadsavdelning och informeras 19/8 på City Gross Facebook-sida.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel. Affärsidén är att vara Den goda sidan med mat som smakar och gör gott. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

Mer information:
Thérèse Lundquist, Head of Content på Bergendahls Food (äger och driver City Gross), 070-222 5095 www.citygross.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

City Gross först med färsk vegetarisk färs i lösvikt för dem som söker alternativ till köttfärsen
(2016-06-27) Veganer, vegetarianer, flexitarianer och köttälskare som vill äta nyttigt och klimatsmart har länge sökt ett alternativ till köttfärs. Genom ett samarbete mellan de svenska familjeföretagen Vegme och Bergendahls finns det nu att köpa i på City Gross i form av färsk vegetarisk färs i lösvikt. Därmed blir det enklare för fler att med gott samvete njuta vardagsmatsfavoriten spagetti och färssås.

Färsk vegetarisk färs är klimatsmart veganmat som även uppskattas av köttälskare. Den bygger på sojaprotein, tas fram av ambitiösa kockar i Stockholm och funkar att både steka och grilla i form av t ex hamburgare.

– Vi märker av ett ökande intresse från konsumenter av att handla alternativ till kött och är glada över att vara först med att kunna erbjuda färsk veganmat i lösvikt, säger Madde Rispe, ansvarig för City Gross samarbete med Vegme.

Vegmes veganmat är framställd av sojabönor odlade i Europa med full spårbarhet. Den kan liknas vid kyckling- och fläskfilé i sin konsistens och är smaksatt med bl a kallrökt vatten och kallrökt rapsolja i en egenutvecklad process. Därmed får den en unik konsistens och härligt mustig smak som varken liknar någon annan eller smakar rök.

Den säljs fr o m nu i lösvikt som färs med olika kryddning, grytbitar och pulled Vegme i City Gross-butikernas manuella delikatessdiskar, samt förpackad i charkdisken bland övrig färdigförpackad mat. Den finns i ett tjugotal varianter med en hållbarhet på 20 dagar.

Vegme är tillsammans med Äkta Rök varumärken i AB Gastronova, som drivs av kockarna och matentreprenörerna Pia, Lasse och sonen Hampus Schönemyr. De ligger bl a bakom det kallrökta smör som blivit en favorit bland stjärnkockar som Mathias Dahlgren.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel. Affärsidén är att vara Den goda sidan med mat som smakar och gör gott. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

Mer information:
Madde Rispe, kategoriansvarig färsk fisk/deli City Gross, 070-509 94 42
Hampus Schönemyr, försäljningschef/delägare Gastronova, 070-882 86 20
www.aktarok.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.


Sommarmånaderna högsäsong för magsjuka – hemleverans av kylda matkassar håller maten fräschare i sommarvärmen
(2016-06-27) Statistik från Folkhälsomyndigheten visar att under sommarmånaderna 2011-2015 insjuknade fler än 10 000 personer av livsmedelsburna bakterierna. En anledning är enligt Livsmedelsverket svårigheterna med att hålla maten kall i värmen i samband med inköp och transporter i varma bilar. En lösning är hemleverans av färdiga matkassar i kylbilar.

Med värmen ökar risken för bakterier i mat. Hemtransporten av mat som blir varm är en av de stora riskkällorna vid magsjuka i samband med måltider. Många handlar som vanligt och tänker inte på att bakterietillväxten ökar på sommaren jämfört med svalare årstider. En lösning för den som inte har tillräckligt stora kylboxar i bilen är att beställa maten för hemleverans med intakt kylkedja. City Gross har därför valt att hela sommaren hemleverera färdigkomponerade matkassar och 800 olika basvaror man väljer fritt i kylbilar.

– Intresset för e-handel av mat ökar hela tiden och under sommaren är en av anledningarna just tryggheten att vi till skillnad från en del av våra konkurrenter valt att leverera i kylbilar hela sommaren, säger Pontus Andersson, ansvarig för e-handel på City Gross.

City Gross ligger i framkant i utvecklingen av e-handel med mat. 75 % av svenska hushåll kan kombinera kedjans sortimentet av receptstyrda matkassar med 800 dagligvaror för hygienisk kyld hemleverans eller avhämtning i butik till stormarknadspriser.

Svensk Digitalhandels D-food index för årets tre första månader visar att e-handel med mat ökade 32 %, lösplock med 43 % och middagslösningar med 21 %. City Gross färdigkomponerade matkassar ökade med 60 %, d v s nästan dubbelt så mycket som marknaden för e-handel med mat. Jämfört med marknaden för middagslösningar på nätet var City Gross ökning tre gånger så stor.

För mer information:
Pontus Andersson, e-handelschef Bergendahls Food (äger/driver City Gross), 0723-702045
www.bergendahls.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

City Gross samarbetar med kommunerna i Hässleholm, Kristianstad, Östra Göinge och Osby om nytt lärlingsprogram

(2016-06-22) Bergendahlsägda City Gross sjösätter nu tillsammans med fyra kommuner en satsning på ett lärlingsprogram med målet att ge personer som står utanför arbetsmarknaden en yrkesutbildning, samtidigt som den bidrar till att trygga dagligvaruhandelns kompetensförsörjning.

Som en av regionens största privata arbetsgivare känner Bergendahls ett ansvar för att bidra till att göra personer som står utanför arbetsmarknaden mer anställningsbara. Företagets etablering av ett utbildningsnav i Hässleholm är en plattform för kedjans kompetensförsörjning framöver och därmed viktig förutsättning för att kunna ta det ansvaret på rätt sätt.

– Bergendahls lärlingsprogram är ett bra exempel på vad vi kan åstadkomma när kommuner och näringsliv agerar kraftfullt tillsammans. Vi behöver mer sådant för minska arbetslösheten, säger Karina Hansson, förvaltningschef på Arbetsmarknad & Kompetensutveckling i Hässleholms kommun.

– Vi startade vår verksamhet i Hässleholm 1922 och känner som en av regionens största arbetsgivare ett ansvar för utvecklingen i närområdet. Därför skapar vi nu med vårt nya utvecklingsnav i City Gross Hässleholm som bas ett lärlingsprogram med inriktning på detaljhandel. Vi vänder oss till personer som står utanför arbetsmarknaden och som vill bli mer anställningsbara, säger Alf Carsten, butiksutvecklingschef på Bergendahls Food som äger och driver City Gross.

Lärlingsprogrammet har tagits fram i ett samarbete mellan Bergendahls och kommunerna i Hässleholm, Kristianstad, Östra Göinge och Osby. Utbildningsansvarig är Lärlingsakademin, en organisation som delvis finansieras av Europeiska Socialfonden med de fyra kommunerna som huvudmän, som tillsammans med Bergendahls väljer vilka av de som senast den 12 augusti sökt en lärlingsplats på www.larlingsakademin.se får chansen.

Satsningen på lärlingsprogrammet drar igång vecka 37 med ett pilotprojekt där 6-8 arbetslösa i åldrarna 19-25 år under 40 veckor utbildas till köttmästare i Bergendahls utvecklingsnav och i olika butiker i Skåne. Programmet är en yrkesutbildning som omfattar både teori och praktik kring kompetensblocken Hygien, Livs och näring, Branschkunskap, Service och bemötande, Matlagning, Mat i butik, Charkuteri, Styckning och Finstyckning. Efter utvärdering är det tänkt att liknande program med inriktning på främst färskvaruområden som kött, bageri, fisk och frukt & grönt genomförs några gånger per år.

För mer information:
Alf Carsten, butiksutvecklingschef Bergendahls Food, 073-620 82 04
Karina Hansson, förvaltningschef Arbetsmarknad & Kompetensutveckling, Hässleholms kommun, 073-425 35 25
Bo Thiman, Flexvux, 070-9818649
Lana Perico-Norling, Lärlingsakademin, 072-885 82 08
www.bergendahls.se
Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00,
mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

City Gross ökar konkurrensen om matkunderna i Trollhättan
(2016-06-15) Nu är det klart att City Gross öppnar en stormarknad i Trollhättan. Etableringen är en del i en offensiv för att öka tillgången i västra Sverige på kedjans starka kunderbjudande med ett brett sortiment och fokus på färskvaror.

City Gross öppnar en stormarknad i Överby västra, en utvidgning av det etablerade handelsområdet Överby som utvecklas gemensamt av Trollhättans kommun och Peab Fastighetsutveckling Sverige AB. Av Överby västras 65 000 kvm etableras City Gross-butiken i den första etappens 15 000 kvm tillsammans med andra starka volymhandelsaktörer. Rådgivare har varit P&E Fastighetspartner. City Gross-etableringen skapar ett sextiotal nya arbetstillfällen.

– Vi är mycket glada över att kunna etablera oss i Trollhättans mest expansiva del! Med vår starka färskvaruprofil i butik och matkasserbjudande ökar vi konkurrensen om matkunderna, vilket gynnar alla boende i Trollhättan med omnejd, säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food.

Den nya butiken upptar 6 500 kvm och är redan från starten Svanen-märkt med en KRAV-märkt kötthantering. Den kommer att ha en tydlig färskvaruprofil med bl a ett mycket brett sortiment av svenskt butiksstyckat kött, bemannad disk för färsk fisk och skaldjur, manuell delikatessdisk, en stor avdelning för frukt och grönsaker samt ett eget bageri med bagare som bakar bröd och bakverk från grunden. Butiken kommer även att tillföra boende i Trollhättan med omnejd med ont om tid olika former av måltidslösningar, samt matkassar för avhämtning i butik eller hemleverans.

– Vi märker av ett stort intresse från kommuner och exploatörer av att vi skall etablera City Gross-butiker i fler större städer och räknar med att öppna ett par butiker årligen framöver, säger Magnus Schön, etableringschef inom Bergendahls.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:
Magnus Schön, etableringschef Bergendahls, 072-744 42 55
Jonas Skingley, regionchef Peab Fastighetsutveckling Sverige AB, 073-337 59 30
www.bergendahls.sewww.poefastighetspartner.se
Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se.
Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

 

City Gross är hetaste kedjan
(2016-06-07) Enligt en GfK-undersökning publicerad av facktidningen Market stärkte City Gross sin position mest av dagligvarukedjorna under februari, mars och april i år jämfört med samma period 2015.

Enligt GfK:s kartläggning av 3 000 privathushålls inköp av dagligvaror ökar City Gross kudstock mätt som andel av hushållen som handlat i butikerna med 7 procent och lojaliteten mätt som butikernas andel av sina egna kunders utgifter inom varukategorin med 4 procent under perioden februari, mars och april i år jämfört med samma period 2015.

– Väldigt glädjande att fler väljer City Gross och att de dessutom handlar i våra butiker oftare, säger VD Johan Johnsson.

City Gross når därmed vart fjärde svenskt hushåll – trots att utmanarkedjan bara finns på 39 platser. Höstens och vinterns intensifierade kampanjtryck är enligt Johan Johnsson en förklaring till lyftet.

– Vi har bland annat stärkt positionen som "den goda sidan" i branschen och utmanar de stora aktörerna inom våra profilerade områden svenskt kött, eget bageri och frukt och grönt.

GFK:s index visar att dagligvarukonsumenterna är otrogna och shoppar dagligvaror från ett flertal butiker och kedjor.

Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel. Affärsidén är att vara Den goda sidan med mat som smakar och gör gott. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

 

City Gross matkassar växer dubbelt så snabbt som marknaden för e-handel med mat
(2016-05-12) Under årets tre första månader ökade City Gross försäljning av matkassar med nästan dubbelt så mycket som marknaden för e-handel med mat. Jämfört med marknaden för middagslösningar på nätet var ökningen tre gånger så stor.

Svensk Digitalhandels D-food index visar att e-handel med mat ökade 32 procent under årets första tre månader. Lösplock ökade 43 procent och middagslösningar 21 procent. För City Gross färdigkomponerade matkassar var ökningen under samma period 60 procent.

– Vi växer mer än marknaden tack vare att vi har Sveriges bredaste sortiment av färdigkomponerade matkassar med flest färskvaror till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Pontus Andersson, ansvarig för e-handel på City Gross.

City Gross är idag en av Sveriges största leverantörer av färdigkomponerade matkassar. 75 % av alla svenska hushåll kan beställa kedjans matkassar för hemleverans eller avhämtning i butik.

Genom att vara lyhörda för vad som efterfrågas och möta nya behov tidigt hoppas man kunna driva på den svenska matkasseutvecklingen även framöver. Exempel på det är att City Gross inför säsongsstarten i april lanserade Fotbollskassen i samarbete med Svensk Elitfotboll, där merparten av klubbarna i Allsvenskan och Superettan nu erbjuder de egna supportrarna och andra intresserade en färdigkomponerad klubbunik matkasse.

Ett annat exempel på att man utmanar och tänker annorlunda är att man i höstas lanserade Bamses Matkasse med färska kvalitetsråvaror och recept anpassade för både små och stora smaklökar och föräldrar med ont om tid. Den innehåller säsongens bästa frukt och grönsaker, kompletterade av färskt svenskt kött, fisk från hållbara bestånd och färsk svensk kyckling.

Sammantaget erbjuder City Gross det bredaste sortimentet med alternativ för två till åtta personer inriktade på bl a klassisk, ekologisk, glutenfri, laktosfri, vegetarisk samt en ProPoints-beräknad ViktVäktarkasse.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Affärsidén är att vara Den goda sidan, med mat som smakar och gör gott. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:

Pontus Andersson, e-handelschef på Bergendahls Food (äger/driver City Gross), 0723-70 20 45.

www.bergendahls.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

City Gross-butik

City Gross och Hässleholms kommun skapar unik jobbförberedande insats för att minska utanförskapet

(2016-04-29) Bergendahlsägda City Gross sjösätter nu tillsammans med Hässleholms kommun en satsning på att göra personer som står utanför arbetsmarknaden mer anställningsbara. Insatsen saknar med sin inriktning på butiksarbete och kombination av studier och arbetsplatsförankring motsvarighet i Sverige och syftar till att slussa de medverkande in i tillsvidareanställningar inom handeln.

City Gross samarbetar sedan ett par år tillbaka med Arbetsmarknadsenheten i Hässleholms kommun om arbetsmarknadspolitiska insatser och kompetensförsörjning inom logistikområdet. Nu tar man nästa steg och sjösätter en jobbförberedande insats med inriktning på butikskunskap skräddarsydd för att göra personer som står utanför arbetsmarknaden mer anställningsbara inom detaljhandeln.

– För att vara trovärdiga i att vi är ombrydda och står på den goda sidan måste vi i ännu högra grad ta vårt samhällsansvar framöver. Ett sätt är den här insatsen, där vi tillsammans med Hässleholms kommun försökt tänka utanför boxen för att öka såväl de medverkandes kompetens som deras förståelse för hur viktigt till exempel rätt närvaro, arbetstempo och motivation är för att göra dem mer anställningsbara inom detaljhandeln, säger Robert Olsson, HR-direktör på Bergendahls Food som äger och driver City Gross.

Den jobbförberedande insatsen är ett pilotprojekt som omfattar tio arbetslösa. Den startar den 25 april med förhoppningen att den skall genomföras kontinuerligt flera gånger per år. Insatsen varvar under tio veckor teori och arbetsplatsförankring i City Gross-butiker i Skåne.

– Sverige står inför en enorm utmaning när det gäller att slussa nyanlända och ungdomar utan gymnasieutbildning in på arbetsmarknaden. Handeln är en växande framtidsnäring och jobbgenerator och vi måste vara kreativa i att hitta nya lösningar som möter nya behov för att minska behovet av a-kassa och ekonomiskt bistånd, säger Jörgen Bergvall, Verksamhetschef på Arbetsmarknadsenheten i Hässleholms kommun.

City Gross och Hässleholms kommun har sedan länge ett samarbete som tagit sig uttryck i bl a praktikupplägg, sommarjobb och andra former av insatser i syfte att minska arbetslösheten i Hässleholm. Samarbetet förväntas utvecklas och fördjupas i samband med att City Gross under hösten etablerar sitt nya utbildningsnav i Hässleholm, som blir en viktig plattform för kedjans kompetensförsörjning framöver.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:
Robert Olsson, HR-direktör Bergendahls Food, 073-620 81 02
Jörgen Bergvall, Verksamhetschef på Arbetsmarknadsenheten i Hässleholms kommun,
0451-26 70 69 / 070-971 70 69
www.bergendahls.se
Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.


City Gross stöder den nya svenskmärkningen

(2016-04-20) I tider av matfusk och oroliga konsumenter ökar kravet på dem som säljer varor att stå upp för sunda värderingar. När City Gross för 23 år sedan startades av familjen Bergendahl utmanade man konkurrenterna med bl a en satsning på svenska varor. Därför är det naturligt att nu stå bakom den nya ursprungsmärkningen "Från Sverige" och "Kött från Sverige" som ett sätt att underlätta konsumenters medvetna val av dagligvaror.

När City Gross startade sin första butik 1993 i Hyllinge norr om Helsingborg var allt färskt kött svenskt, något som rönte stor uppskattning bland konsumenterna och efterhand utvecklats till att bli kedjans adelsmärke. Därför var det naturligt för City Gross att vara först med att lansera en charkprodukt i form av bacon märkt med den svenskmärkning av charkuterivaror som Svenskt Kött lanserade 2011.

– Allt som gör det enklare för konsumenter att välja svenskt tycker vi är bra, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på City Gross.

Av samma skäl är man mycket positiv till den nya ursprungsmärkningen "Från Sverige" och "Kött från Sverige" som nu lanseras. Den ligger i linje med City Gross initiativ att sedan våren 2011 betala en krona extra per kilo svenskt griskött man köper direkt till bönderna. Märkningen och den s k Griskronan är angelägen till följd av att andelen svenskt kött minskat de senaste 30 åren. Att behålla det svenska köttet är viktigt eftersom det innebär en större möjlighet för svenska konsumenter att påverka foder, miljö och djurhållning än vad som är fallet med t ex utländska grisfarmer.

Idag är 29 artiklar inom olika kategorier under City Gross eget varumärke Favorit godkända för att använda den nya svenskmärkningen. Antalet förväntas öka snabbt efterhand förpackningsdesignen på befintliga varor uppdateras och nya tillkommer.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:

Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls Food (äger/driver City Gross), 0705-883427
Annica Hansson Borg, miljö- och kvalitetschef Bergendahls Food, 0703-229190
www.bergendahls.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00,
mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

City Gross samarbetar med svenska uppfödare för att trygga tillgången på ekologiskt griskött

(2016-04-07) City Gross inleder nu ett samarbete med utvalda svenska grisuppfödare med målet att säkra tillgången på svenskt ekologiskt griskött. Samarbetet är en konsekvens av att kedjan växer, samtidigt som konsumentintresse för ekologiskt kött ökar.

City Gross satsning på gårdsunika ekologiska grisar är ett led i kedjans satsning på svenskt kött, där allt färskt kött kommer från svenska gårdar sedan starten 1993. Den innebär att City Gross köper hela djur från uppfödare man har avtal med och därmed tar ett s k anatomiskt ansvar, d v s använder hela djuret istället för att endast köpa de mest efterfrågade delarna.

– Genom att knyta upp ett antal uppfödare tryggar vi tillgången på svenskt ekologiskt griskött när vi växer och intresset för ekologisk ökar, samtidigt som uppfödarna får mer betalt för varje gris, säger Tobias Härle, ansvarig för kött på City Gross.
Bakgrunden till samarbetet är att slakten av svenska ekologiska grisar endast ökat marginellt under åren 2009 till 2015, d v s en ökande konsumentefterfrågan har hittills ej mötts av ökad tillgång. Samtidigt växer City Gross-kedjan med några nya butiker varje år och därmed behovet av köpa in större volymer.

Det ekologiska grisköttet erbjuds färskt som styckdetaljer och färs. De delar av grisen City Gross ej säljer finstyckade används till ekologiska charkvaror under kedjans egna varumärken.

Samarbetet med svenska grisuppfödare om det ekologiska grisköttet är en utveckling av den s k Griskronan, som innebär att City Gross sedan 2011 betalar en krona extra direkt till svenska uppfödare för varje kilo griskött man säljer. Griskronan tillkom med syftet att bidra till att skapa framtidstro hos svenska grisbönder och har hittills givit dem en extra ersättning på 37 miljoner kronor.

Att allt färskt kött på City Gross är svenskt sedan starten 1993 gynnar svenska bönder, men även konsumenterna som får tillgång till kött i princip fritt från salmonella från djur som ej fått antibiotika i förebyggande syfte och som vuxit upp och slaktats utifrån världens kanske hårdaste lagstiftning som en del av ett hållbart jordbruk där det öppna betade landskapet bidrar till en mångfald av växter, fåglar och insekter.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

För mer information:

Tobias Härle, ansvarig för kött på City Gross, 0723-70 20 13
www.bergendahls.se

Medieservice genom Mikael Lagerwall, presschef Bergendahls, 0708-47 21 00,
mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

 

Din webbläsare är över 4 år gammal och är en säkerhetsrisk för dig och alla på ditt nätverk.

Vänligen ladda ner en modern webbläsare.

Här är två alternativ som vi rekommenderar:

Chrome Ladda ner Firefox Ladda ner