Näringsämnen

All mat, alla livsmedel, innehåller näringämnen. Dit räknas kolhydrater, fett, protein, vitaminer och mineraler. Här kan du läsa lite mer om dessa näringsämnen och få vägledning i hur man kan tänka när man vill göra det enkla valet att äta lite bättre.

Kolhydrater finns i allt från godis, läsk, saft och strösocker till bröd, ris, pasta, fullkornsflingor, frukt, bär och grönsaker. Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, fiber och olika sockerarter. Kolhydrater i form av exempelvis fullkornsprodukter, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär ska vi äta mer av.

Kolhydrater i form av socker ska vi äta mindre av eftersom det enbart ger energi, men ingen näring. Enligt de nordiska näringsrekommendationerna (NNR) bör mindre än 10 procent av energintaget utgöras av tillsatt socker. Det motsvarar ca 50-75 gram socker per dag. Det flesta av oss får i sig mer än så, ibland mer än dubbelt så mycket som kroppen egentligen behöver.

Många tror att protein bara finns i kött, men protein finns faktiskt i de flesta livsmedel i varierad mängd. Man behöver därför inte alltid välja kött för att få i sig protein. Kött från nöt och gris, inklusive charkprodukter och färs rekommenderas att äta max 500 gram i veckan,

vilket motsvarar ungefär tre till fyra köttmåltider. Av dessa 500 g bör endast en mindre del utgöras av charkprodukter. Satsa istället på mer vegetabilier, gärna baljväxter som är en mycket bra källa till protein, men även på ägg, fisk och ibland fågel.

Många av oss äter för mycket fett, särskilt mättat fett. Byt därför gärna ut en del av det mättade fettet mot enkelomättat- och fleromättat fett. Ta hjälp av sammanställning här nedanför. Ett bra sätt att minska sitt totala fettintag är att välja magra mejeriprodukter.

Tips! Ät mer av enkelomättat & fleromättat fett - mindre av mättat fett.

Vitaminer och mineraler finns i alla livsmedel och är livsnödvändiga eftersom kroppen inte själv kan tillverka de flesta av dem. För att må bra behöver vi därför få i oss av samtliga vitaminer och mineraler, men i små mängder. Äter du varierat får du i dig det som din kropp behöver. Grönsaker, frukt och bär innehåller vitaminer och mineraler och är dessutom en bra källa till fiber. Variera efter säsong och smak - ju mer färgrikt desto bättre!

Ät gärna minst 500 gram per dag vilket motsvarar två stora nävar grönsaker samt två frukter.

Varnings ikonAnslutningsproblem