Tips som gör valet ännu enklare

Vad vi äter, hur mycket vi äter och hur ofta vi rör på oss påverkar vår hälsa och vårt välbefinnande. Utmaningen för de allra flesta ligger i att äta lagom mycket, men även att kombinera livsmedel så att man får i sig av alla näringsämnen. I grunden handlar det om att äta varierat och att hitta sätt som gör att grönsaker och frukt, fisk och skaldjur, magra mejeriprodukter, fiberrika produkter och fullkornsprodukter får ta mer plats på tallriken.

Tips och trix från Livsviktigt:

Håll koll på sockret

Läs näringstabellen på förpackningen och titta efter ”varav sockerarter”. Ju lägre siffra desto bättre.

Läs mer om kriterierna här »

Det är enkelt att välja bröd

Läs ingrediensförteckningen på bröd och välj bröd som inte har vetemjöl som första ingrediens. Läs även näringstabellen och välj bröd där sockerarterna inte överstiger 5 gram per 100 gram.

Fullkorn och fiber och därmed pasta

Byt ut den ”vanliga” pastan mot fiber eller fullkornspasta, det både smakar och gör gott för kroppen. Välj gärna ris och pasta med lång koktid – ju längre koktid desto bättre.

frukost med frysta bär

En godare frukost

Tycker du om att ta sylt i gröten eller i yoghurten? Köp istället frysta bär som du tinar, mosar och kokar några minuter. Naturligt mindre socker och mer fiber.

nyttigt mellanmål för att dra ner på sockret

Inte bara kroppen blir glad av mindre socker

Genom att dra ner på sockerintaget får man en jämnare blodsockerkurva som ger ökat välbefinnande. Dessutom minskar risken att drabbas av exempelvis karies, övervikt och fetma. Nötter och torkad frukt är ett perfekt mellanmål när man känner blodsockret sjunka och sötsuget komma.

Tips och trix från Livsviktigt för hur man kan få barnen att äta mer grönsaker, frukt och bär.

  • Ofta är det lättare att få barn att prova nya rätter och smaker om de varit med i matlagningen. Så testa att ge dem enkla uppgifter som att skala morötter, lägga grönsaker i kastrullen eller hämta något från kylskåpet – så kanske det blir mer spännande att provsmaka!
  • Är det svårt att få barnen att äta grönsaker? Testa att riva ner morot, lök eller andra grönsaker i köttfärssåsen eller pannbiffen. Oftast går dessa då obemärkt förbi.
  • Mixa 2 ägg och en banan och stek i stekpanna, vips så har du gjort supersmarriga bananplättar! Ett bra alternativ till vanliga pannkakor.

Få in mer rörelse i vardagen

Motionera regelbundet! En bra riktlinje kan vara att röra på sig 30-45 minuter per dag. Cykla, promenera, dansa, simma – hitta den motionsform som passar dig bäst. Även små förändringar ger resultat, som exempelvis att ta trappen istället för hissen eller hoppa av bussen ett par hållplatser tidigare och gå sista biten.

Varnings ikonAnslutningsproblem