Välj butik & leveranssätt
För att se riktigt sortiment och priser måste du först välja butik och leveranssätt. Annars visas vårt generella sortiment och priser.

Här har vi samlat tips och goda vego-recept att addera till dina redan stora kunskaper om flexitarisk mat – att äta kött ibland och vegetariskt ibland. För visst flexar även du vego – någon gång har du säkert gjort en vegetarisk pasta, potatismos till köttbullarna eller en spenatsoppa? Jamen då så, du har ju redan kommit långt i dina kunskaper om vegetarisk mat! här får du bara en liten skjuts på vägen mot en ännu grönare matlagning.

Håll koll på alla begrepp!

Flexitarian: Det är väl egentligen här de flesta människorna befinner sig – ena dagen äter man köttbullar, ofta med något vegetariskt till som potatis, och andra dagen en risotto. Kallar man sig själv flexitarian menar man att man äter kött, men några dagar i veckan väljer att äta vegetariskt.

Pescetarian: Pesce är italienska för fisk, så man äter alltså vegetariskt plus fisk. Ofta även ägg och mejeriprodukter.

Lakto-ovo-vegetarian: En person som har en kosthållning bestående av vegetariska råvaror plus mjölk (lakto) och ägg (ovo). Helt enkelt det vi i dagligt tal kallar för ”vegetarian”.

 

Lakto-vegetarian: Äter som en lakto-ovo-vegetarian, fast skippar äggen.

Vegetarian: En vegetarian är en person som har en helvegetarisk kost. Den äter alltså varken kött, ägg eller mejeriprodukter. Men! I dagligt tal menar man alltså oftast att man äter lakto-ovo-vegetariskt när man säger att man är vegetarian.

Vegan: Håller man en vegansk kosthållning äter man alltså helvegetariskt. Inget kött, inga mjölkprodukter och heller inte ägg. Men då lakto-ovo-vegetarianerna har snott åt sig ordet vegetarian kallas alltså en som äter vegetariskt för vegan.

Varnings ikonAnslutningsproblem