Mindre prisjustering för förbättrat innehåll och kvalitet i våra matkassar

Nya priser gäller på följande matkassar:

• Familjekassen 3 middagar, 4 personer 519 kr
• Familjekassen 4 middagar, 4 personer 649 kr
• Familjekassen 5 middagar, 2 personer 549 kr
• Familjekassen 5 middagar, 4 personer 699 kr
• Familjekassen 5 middagar, 6 personer 999 kr
• Laktosfria Familjekassen 5 middagar, 4 personer 699 kr

• Vegetariska kassen 3 middagar, 4 personer 499 kr
• Vegetariska kassen 4 middagar, 4 personer 599 kr
• Vegetariska kassen 5 middagar, 4 personer 679 kr

• Flexitariankassen 4 middagar, 4 personer 699 kr

Frågor och svar

1. Fråga: Varför höjer vi priserna?
Svar: Vi har inte genomfört prishöjningar på två år, senast april 2019. Vi vill förbättra och höja kvalitén på matkassarna genom att öka andelen råvaror i matkassarna. Vi är fortfarande bland de billigaste på marknaden.

2. Fråga: Varför en höjning med just 10-50 kronor?
Svar: Syftet med prishöjningen är att öka andelen av råvaror i matkassarna och satsar även på högre kvalitet på utvalda matkassar. Vi anser det vara en väl avvägd prisjustering efter att priserna legat still under två år samtidigt som våra omkostnader ökat.

3. Fråga: Behöver City Gross verkligen höja priserna. Ni tjänar väl redan mycket pengar och gör stora vinster?
Svar: Det är framförallt två anledningar till justeringen. Först och främst förbättrar vi matkassarnas innehåll med fler råvaror/produkter och höjer kvaliteten. Samtidigt har våra omkostnader ökat de senaste två åren och vi har då inte gjort några prisjusteringar.

4. Fråga: Så prishöjningen leder inte till några ”övervinster”?
Svar: Nej. Det kan vi garantera. Prisjusteringen är nödvändig och används också till att förbättra utbudet i våra matkassar.

5. Fråga: Blir det bara en traditionell prishöjning eller får jag som kund något extra när jag betalar mer?
Svar: Ja, vi satsar i samband med prishöjningen på att leverera fler råvaror/produkter och strävar också efter att höja kvalitén.

6. Fråga: Har kvalitén varit för låg tidigare?
Svar: Nej absolut inte, men vi försöker hela tiden höja kvalitén på innehållet i våra matkassar. Det gäller råvarorna men självklart också recepten.

7. Fråga: Vilka matkassar är det som höjningen gäller?
Svar: Familjekassen, Laktosfria Familjekassen, Flexitariankassen och Vegetariska kassen

8. Fråga: Varför är det endast dessa matkassar som påverkas av prishöjningen?
Svar: Vi har förbättrat kvalitén och utökat innehållet i kassarna.

9. Fråga: Vad innebär prishöjningen för mig som kund?
Svar: Om du redan är kund så kommer prishöjningen att genomföras från och med vecka 20 men de tidigare priserna omfattar matkassar som levereras vecka 22. Från och med vecka 23 har alla kunder, nya som gamla samma priser.

10. Fråga: När börjar prishöjningen gälla?
Svar: Det nya priset gäller från och med leverans vecka 22. Det blir en kort övergångsperiod för prenumeranter som får det nya priset från och med leverans vecka 23. Efter vecka 23 och framåt har alla kunder och prenumeranter samma priser.

11. Fråga: Det finns ibland rabatterbjudande för olika matkassar. Omfattar sådan erbjudande även oss som redan är kunder?
Svar: Ja, befintliga kunder får även ta del av rabatterbjudanden, undantag finns.

12. Fråga: Var hittar jag mer information om de nya priserna?
Svar: De nya priserna kommuniceras från och med den 18 maj vecka 20 på vår hemsida.

13. Fråga: Kan jag som kund räkna med fler prishöjningar framöver?
Svar: Inte under det närmaste året. Därefter kan det bli smärre prisjusteringar i likhet med alla andra leverantörer av matkassar.

14. Fråga: Varför har ni inte varit tydligare med att ni höjer priserna?
Svar: Vi tycker vi har varit och är tydliga med informationen. Vi kommunicerar prishöjningen både genom att lägga informationsblad i matkassarna samt maila våra kunder och informera på hemsidan.

Varnings ikonAnslutningsproblem